Har din virksomhed brug for en optimering af processer?

Føler du at overskuddet sidst på året er for lidt i forhold til den indsats der bliver lagt for dagen? Så er det sandsynligvis på tide at du får kigget din virksomhed efter i sømmene. Hvis din profit for året lægger væsentligt bag andre lignende virksomheder, så er der sandsynligvis ting du kan gøre for at rette på dette. I denne artikel vi jeg prøve at belyse hvilke tanker der ligger bag en optimering af din virksomhed.

Har du for mange hatte på?

En af d vigtigste ting i forhold til at optimere din virksomhed er at tage et kritisk syn på dig selv og dine funktioner i virksomheden. Udfører du alt for mange funktioner som ikke direkte bidrager til væksten af din forretning? Groft set kan man dele en typisk virksomhedsejer op i 3 personligheder:

– Teknikeren (ham der udfører arbejdet i din forretning)
– Lederen (ham der styrer teknikeren og sørger for at tingene kører)
– Iværksætteren (ham der tænker tankerne der skal drive virksomheden i en opadgående retning)

Hvis du udfører alt for mange tekniker og leder opgaver, så bør du overveje om det ikke er på tide enten at ansætte nogen til at overtage disse funktioner, så du kan få mere tid til at fokusere på væksten. Det kræver dog selvfølgelig at du definerer de forskellige rollers funktioner ned til mindste detalje således at du kan ansætte folk med den lavest mulige uddannelse/knowhow. Det er en udfordring for mange at få lavet systemerne detaljerede nok til at alle sådan set kan udføre dem, men gevinsten ved det vil længe opveje det forelæggende arbejde.

Eksempel case:

Et lokalt rengøringsfirma havde længe været stagneret på vækst fronten og havde brug for hjælp til at komme ud over stepperne igen. Vi tog et grundigt kig på hvordan deres forretning fungerede og fandt hurtigt ud af at ejerne brugt langt de fleste timer med tekniker og leder hattene på. Dette resulterede i at de selv var ude og gøre rent i rigtig mange timer hver uge(der skal selvfølgelig også penge i kassen), samt brugte meget tid på at styre de andre ansatte og sørge for at tingene kørte som de skulle. Ingen af dem brugte tid på at tænke tanker omkring hvordan de kunne videreudvikle forretningen. Det hele kørte bare på må og få og ville reelt set nok ende med at kundetimerne langsomt ville forsvinde hvis ikke der skete noget andet.

Det krævede et par samtaler for at få deres tankegange vendt til noget andet, således at de kunne definere de processer der var nødvendige for at forretningen kunne køre uden deres indblanding.

Efter processerne var defineret, som bl.a. markedsføring, selve rengøringen, regnskaber, ledelse af de ansatte, var der straks åbnet op for hvad der skulle til for at de langsomt kunne trække sig ud af forretningen – ikke at de nødvendigvis havde lyst til det, men det bør være enhver virksomhedsejers mål at virksomheden kan køre helt og aldeles uden dennes indblanding. Først da kan man vurdere en virksomhed som værende sund og velkørende.

Kilder:

https://emyth.com/

You may also like

Skriv et svar